Ik ben in zorg
Veelgestelde vragen
Wat fijn dat je bij ons in zorgt bent! Op deze pagina kun je alle informatie vinden die je nodig hebt.
Start van de zorg
Je kunt je aanmelden via de knop op de website of door een e-mail te sturen naar aanmelden@zorgnijverij.nl.
Als we je aanmelding hebben ontvangen bespreken wij de aanmelding in een overleg met onze gedragsdeskundigen. We kijken dan of de Zorgnijverij misschien een passende plek is. Het kan zijn dat we daarvoor aanvullende informatie nodig hebben, zoals bijvoorbeeld verslagen van school of andere zorgaanbieders. Als dat zo is dan nemen wij contact met je op om hierom te vragen.
Als we denken dat we je kunnen helpen bellen we je voor een kennismaking. Op basis van de kennismaking kunnen we van twee kanten kijken of we een match zijn.
De kennismaking is bedoeld om een beeld te krijgen van de Zorgnijverij, daarnaast is het belangrijk dat wij een beeld krijgen van de aanmelding. Zo maken we samen een eerste inschatting of je zorgvraag past bij wat wij kunnen bieden en of ons aanbod past bij je wensen. Ook wordt duidelijk of je misschien eerst nog andere stappen moet zetten, bijvoorbeeld het regelen van een beschikking.
Na dit gesprek krijg je de tijd om na te denken over wat er is besproken. Ook kijkt onze gedragsdeskundige of er bepaalde risico’s zijn waar we rekening mee moeten houden. Soms komt het voor dat die risico’s betekenen dat we de zorg toch niet kunnen bieden.
Enkele dagen na de kennismaking bellen we je daarom terug, om te horen of je nog steeds interesse hebt in de zorg van de Zorgnijverij.
Als er na de kennismaking vanuit de Zorgnijverij en vanuit jou wordt besloten om verder te gaan, dan kan het zijn dat je even op een wachtlijst staat. Dat is afhankelijk van de beschikbare plekken die we hebben.
Als er (mogelijk) binnenkort een plekje vrijkomt wordt het startgesprek gepland. Dat intakegesprek kan telefonisch, bij je thuis of in de Zorgnijverij plaatsvinden. Bij het startgesprek bespreken we de leerdoelen, op basis daarvan wordt er een zorgplan gemaakt. Dit is de basis van waaruit wij onze zorg gaan bieden. Het zorgplan bieden we binnen 4 weken na de start van de zorg aan ter ondertekening.
In het startgesprek wordt de startdatum van de zorg afgesproken. Het is belangrijk dat de financiering is geregeld voor de zorg start. Als dat geregeld is, dan kan de zorg starten.
Administratie
Neem contact met ons op via administratie@zorgnijverij.nl.
Heb je een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kun je een zorgovereenkomst afsluiten met de Zorgnijverij. Wij hanteren de maximale tarieven voor formele zorgverleners. Deze tarieven worden elk jaar geïndexeerd, omdat de kosten van het leveren van de zorg elk jaar veranderen. Je kunt de tarieven vinden op de website van Per Saldo.
Wil je zorg afnemen via Zorg in Natura (ZIN)? Dan heeft elk zorgkantoor en elke gemeente eigen tarieven. Wij overleggen met het zorgkantoor of de gemeente over welke tarieven voor jou van toepassing zijn.
De tarieven voor zorg (ook voor PGB) worden elk jaar opnieuw geïndexeerd en vastgesteld. Dit wordt gedaan omdat de kosten voor zorg elk jaar stijgen, bijvoorbeeld vanwege de indexatie van salarissen van zorgmedewerkers. De zorgbudgetten worden hierop aangepast en er wordt door de overheid vastgesteld hoeveel de tarieven in de zorg mogen stijgen. De Zorgnijverij verhoogt de tarieven elk kalenderjaar in januari conform de richtlijnen.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de zorg wordt beëindigd. Bijvoorbeeld doordat:
- de zorg niet meer nodig is;
- de zorgvraag is veranderd;
- de zorg niet naar je tevredenheid is;
- je verhuist; of
- de beschikking is veranderd of beëindigd.
De zorg moet schriftelijk opgezegd worden, bijvoorbeeld per e-mail. Dit kan op elke dag van de kalendermaand. De Zorgnijverij hanteert een opzegtermijn van twee maanden, tenzij schriftelijk een andere termijn is afgesproken.
Er wordt na het beëindigen van de zorg een evaluatie gemaakt door je mentor bij de Zorgnijverij. Deze ontvang je per e-mail. Daarnaast sturen we je een feedback vragenlijst waarop je kunt aangeven hoe je de zorg hebt ervaren.
Praktische zaken
De mentor van uw kind maakt een (telefonische) afspraak met u voor een eerste kennismaking. Dit wordt in principe vóór de start van het eerste zorgmoment ingepland, indien dit nog niet heeft plaatsgevonden.
De mentor is voor u het aanspreekpunt in de communicatie met de Zorgnijverij. De mentor is betrokken bij de begeleiding van uw kind. De mentor stelt het zorgplan op, monitort de voortgang en betrekt u bij de zorg door middel van evaluatiemomenten.
- Voor vragen over facturen en betalingen: Myrthe van der Heijden (administratie@zorgnijverij.nl)
- Voor vragen over begeleiding en ontwikkeling: de mentor van uw kind.
U kunt de locatie van uw kind bereiken op de onderstaande telefoonnummers:
De Zorgnijverij, Arnhemseweg: 0657139472
Groep Oranje: 0639752128
Groep Blauw: 0657195905
Groep Geel: 0614792735
KDC: 0638552618
Algemeen telefoonnummer Zorgnijverij: 0180620056
Dagbesteding Zorgnijverij:
De Houtwerkplaats is geopend van 9:00 uur tot 16:00 uur.
Leerrestaurant SMAAK is geopend van 9:00 uur tot 15:00 uur.
Omdat de begeleiders tijd nodig hebben om voor te bereiden en af te sluiten verzoeken we u om deze tijden te hanteren. Bij een noodgeval of onvoorziene omstandigheden vragen wij u de begeleiders op de locatietelefoon te bellen. Zo voorkomen we onrust en kunnen we onze verwachtingen met elkaar afstemmen.
Groepsbegeleiding kind en jeugd: Kidzcare is geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 14:30 uur tot t/m 18:30 uur. Op woensdag is Kidzcare geopend van 12:30 uur tot 16:30 uur. Omdat de begeleiders tijd nodig hebben om voor te bereiden en af te sluiten verzoeken we u om deze tijden te hanteren. Bij een noodgeval of onvoorziene omstandigheden vragen wij u de begeleiders op de locatie telefoon te bellen. Indien er nog geen medewerker aanwezig is om de locatietelefoon op te nemen, kan het algemene telefoonnummer van de Zorgnijverij worden gebeld.
KDC programma: Elke schooldag van 9:00 uur tot 15:30 uur.
Dagbesteding volwassenen:
In de vakanties veranderen de tijden van de dagbesteding niet. Mocht uw kind of cliënt meer of minder dagdelen willen komen (binnen deze tijden) dan kunt u dit aangeven via het formulier Zorg in de vakantieperiode aanvragen.
Voor stagiaires vanuit VSO en PRO geldt dat de zorg in vakantieperiodes in principe niet doorgaat, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt.
Groepsbegeleiding kind en jeugd:
In de schoolvakanties is de groep open van 09:00 uur tot 16:00 uur. Mocht uw kind meer of minder dagen willen komen dan gebruikelijk, dan kunt u dit aangeven via het formulier Zorg in de vakantieperiode aanvragen.
Er zal dan gekeken worden naar de mogelijkheden. De planning van de vakantie wordt ongeveer 2 maanden van tevoren gemaakt; het kan dus voorkomen dat de mentor ruim voor de vakantie al contact met u opneemt over uw voorkeuren.
Ambulant/ individuele begeleiding:
Indien er afgesproken is dat de begeleiding doorgezet wordt in de vakantie, gelden de begeleidingstijden zoals deze met u afgesproken zijn. Wenst u andere tijden en/of dagen, dan kunt u dit aangeven bij de mentor van uw kind. Er zal dan gekeken worden naar de mogelijkheden. De planning van de vakantie wordt ongeveer 2 maanden van tevoren gemaakt; het kan dus voorkomen dat de mentor ruim voor de vakantie al contact met u opneemt over uw voorkeuren.
De dagen waarop we gesloten zijn en de dagen waarop we een vakantierooster aanhouden kun je vinden op onze kalender.
Ook zie je hier welke evenementen er op de planning staan.
Ziekte en vakantie
Wanneer een kind ziek is, is er extra rust en verzorging nodig. Op de Zorgnijverij is het niet altijd mogelijk dit te bieden. Hieronder kunt u lezen hoe de Zorgnijverij hiermee omgaat.
Wat is ziek?
Of een kind ziek is, zal per kind verschillen. In de volgende gevallen is uw kind ziek:
- koorts van 38 graden of hoger;
- diarree;
- spugen;
- het kind is hangerig, huilerig of heeft pijn; of
- het kind heeft een besmettelijke ziekte (bijv. een ontstoken oog of verschijnselen van krentenbaard).
In bovenstaande gevallen kunnen wij uw kind geen begeleiding bieden.
Indien uw kind ziek wordt onder begeleidingstijd op de Zorgnijverij, zal de begeleiding altijd contact met u opnemen. Indien noodzakelijk wordt u verzocht uw kind op te halen. Het is daarom van belang altijd bereikbaar te zijn.
Ja, wanneer uw kind voor begeleidingstijd paracetamol of andere medicatie heeft gekregen, moet dit doorgegeven worden aan de begeleiding van de Zorgnijverij.
De cliëntenraad
Met elkaar behartigen we de belangen van de cliënten. Wij vinden het belangrijk om te weten wat je denkt over de zorg die wordt geboden. Waar ben je tevreden over? Wat kan beter? Vanzelfsprekend kun je dit delen met de begeleider of mentor maar ook contact met ons opnemen.
Als leden van de cliëntenraad reageren wij vanuit onze eigen ervaring en doen voorstellen voor het bespreken van onderwerpen die voor alle cliënten van belang zijn. Door hierover met elkaar in gesprek te gaan, kan het zorgaanbod nog beter op de wensen en behoeften van alle cliënten worden afgestemd. De cliëntenraad behartigt geen individuele belangen of klachten.
De medezeggenschap en verantwoordelijkheden van de cliëntenraad zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen.
Meer weten?
Ben je cliënt of ouder van een cliënt bij de Zorgnijverij en wil je meer weten over de cliëntenraad of een onderwerp inbrengen?
Spreek ons gerust aan of neem contact op via clientenraad@zorgnijverij.nl. We vertellen je graag meer!
De gezichten van de cliëntenraad
Met de cliëntenraad behartigen we de belangen van de cliënten.
Elizabeth Verweij
Mijn naam is Elizabeth Verweij, 49 jaar en moeder van 5 kinderen in de leeftijd van 25 en 14 jaar. Al vele jaren werk ik gecombineerd in de zorg en in de kinderopvang. Onze jongste zoon gaat al 4 jaar naar de Zorgnijverij en daardoor voelt het alsof we meegegroeid zijn in deze prachtige organisatie. Om plaats te nemen in de cliëntenraad vind ik daarom een eer.
Mijn doel en taak is zichtbaar en beschikbaar zijn voor de cliënten en hun ouders/verzorgers om met elkaar te delen, maar ook om de organisatie te ondersteunen.
Jolanda Haan
Mijn naam is Jolanda Haan, ik woon samen met mijn man Ard en twee kinderen, Jenthe van 15 jaar en Jord van 9 jaar in Ridderkerk. Ik hou van het buitenleven, sport graag en met gezin op pad gaan is ook iets waar ik echt van geniet!
Jord is dagelijks bij de dagbesteding van de Zorgnijverij. Wij zijn ontzettend blij met zorg en gezelligheid die Jord wordt geboden door de begeleiders.
Sinds een 2021 zit ik officieel in de cliëntenraad, dit is nieuw voor de Zorgnijverij en ook voor mijzelf. Ik vind het een leuke en zinvolle manier om betrokken te zijn bij het wel en wee van de Zorgnijverij.
Meteen wil ik van de gelegenheid gebruik maken om je uit te nodigen om mij of één van de andere ouders uit de cliëntenraad aan te spreken of te mailen mocht je ergens van gedachte over willen wisselen of een onderwerp wilt bespreken. Dit kan via cliëntenraad@zorgnijverij.nl
We hopen je de komende tijd te informeren waar we ons mee bezig houden en vooral het contact met ouders en cliënten verder uit te breiden.
Reggy Krecke
Mijn naam is Reggy Krecke ik zit sinds kort bij in Cliëntenraad. Ik ben getrouwd met Monica en heb 2 kinderen Jeffrey 36 jaar en Perry 31 jaar en 2 kleinkinderen. Ik ben zzp’er en doe vrijwilligerswerk bij voetbalvereniging Smitshoek (coördinator van de G-afdeling) en rij 2 keer in de week een ritje voor de Zorgnijverij.
Perry zit 4 dagen in de week op de dagbesteding Houtwerkplaats. Sinds we hem hebben opgegeven bij de Zorgnijverij is hij weer helemaal opgebloeid en heeft hij het enorm naar zijn zin. Wij zijn daarom ook blij dat we deze keuze hebben gemaakt.
Sinds september 2023 ben ik lid van de cliëntenraad. Ik heb op Perry zijn vorige kleinschalige dagbesteding ook een aantal jaar in de cliëntenraad gezeten. Ik vind het betrokkenheid belangrijk.
Ik moet nog mijn draai vinden maar je kunt mij altijd contacten of aanspreken. Dit kan via cliëntenraad@zorgnijverij.nl